“Hé rugzak, waar ga je met dat meisje naartoe?”
Dit was een populaire zin die door andere kinderen vaak naar me geroepen werd, toen ik zelf in de brugklas zat. Ik had destijds een lengte van 1.36 m en net als iedereen een grote rugzak bomvol met zware boeken.
Zo braaf als ik was, vergat ik nóóit een boek; dus mijn rugzak zat ook echt altijd vol. Ik had er zelfs één die je in de diepte kon uitritsen, zodat er nóg meer in kon. Ik kantelde nog net niet achterover…
Tja, over rugzakken gesproken.
Figuurlijk gezien draagt ieder mens ook zijn eigen rugzak bij zich. Ieder mens is uniek; vol met levenservaringen, -gebeurtenissen en -wijsheden. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal. Het maakt jou, jij.
Tegenwoordig gebeurt het veel dat kinderen zogenaamde ‘labels’ toebedeeld krijgen. Ze worden bijvoorbeeld gediagnosticeerd met ‘ADHD’, ‘ADD’, ‘ASS’ of noem maar op. Het assortiment waaruit men kan kiezen is inmiddels groot.
Het is bijna alsof iemand dan een label áán die rugzak van het kind ophangt; een label dat een kind bij ‘de incheckbalie van het leven’ omgehangen krijgt, zeg maar.
Echter, iemand ánders kiest die dan uit voor het kind. Het kind zelf heeft hierin geen keuze.
En dat label blijft ook best stevig ‘hangen’; die krijg je er niet zomaar meer af.
… Wat als we eens naar kinderen gaan kijken voorbij aan die bomvolle rugzak en voorbij aan die labels. Wie zie je dan?

Wat zie je werkelijk als je naar het kind kijkt; wie is het in essentie?
Wanneer het kind op zijn gemak is; in een omgeving waar het zichzelf kan zijn… wie zie je dan? Welke natuurlijke eigenschappen komen als vanzelf tevoorschijn?
Als het kind zijn rugzak met labels af zou mogen gooien en helemaal mag zijn wie het is; hoe is dat dan?
Dit is altijd waar ik automatisch naar kijk en vooral nieuwsgierig naar ben. Wie is het kind van nature?
Hierin geef ik kinderen graag de ruimte om dit voor zichzelf te kunnen ontdekken.
Een kind kan zo zelf gaan ervaren: Wie ben ik? Hoe ‘werk’ ik? Wat voel ik? Wat kan ik? Wat wil ik?
Dit gaat zoveel dieper dan de oppervlaktelaag van uiterlijke rugzakken en ‘labels’…
Wanneer een kind zijn natuurlijke eigenschappen – zijn fundament – zelf kan voelen en versterken; tilt het externe bagage en omstandigheden in zijn leven veel gemakkelijker op!
Lieve groet,
Marloes Bakvis
Coachprofessional en ervaringsdeskundige
Stralende Kleuren Kindercoaching
… Voor gevoelige, wijze kinderen die vastlopen in het leven en van wie de ogen niet meer stralen ...
Met hart en ziel help ik jullie, zodat ook jullie kind weer gaat stralen. Je bent van harte welkom om een gratis en geheel vrijblijvend intake gesprek aan te vragen.