Geen enkel kind past in één en dezelfde mal.
Toch wordt in onze moderne maatschappij nog altijd geprobeerd om kinderen via uitgestippelde programma’s te laten leren.
Er zijn weliswaar een aantal verschillende keuzes te maken in welke route het beste past bij een kind. Er zijn namelijk een paar verschillende soorten scholen en op het middelbaar onderwijs heb je een paar verschillende vakkenpakketten.
Echter, het complete assortiment aan routes blijft beperkt en nog steeds voorgeprogrammeerd.
Er zijn vele wegen die naar volwassenheid leiden, maar kinderen volgen nog steeds grotendeels één en dezelfde weg…

Praktisch gezien lijkt dit misschien handig, maar menselijk gezien is dit heel onnatuurlijk.
Het ene kind wil bijvoorbeeld al leren lezen als het 5 jaar is en het andere kind is hier werkelijk aan toe als het 8 jaar is.
Hier is niets goed of fout aan. Een kind is dan niet beter of slechter. Een kind is dan niet sneller of langzamer.
Het is zoals het is. Een kind ontwikkelt zich precies zoals het voor dit kind de bedoeling is.
De ene bloem bloeit in mei en de andere in augustus…
Maar nee… wij volwassenen hebben bedacht dat IEDER kind moet leren lezen als het naar groep 3 gaat.
En als het daar nog niet klaar voor is ‘BLIJF JE ZITTEN’ in groep 2. Dat is dan een soort van ‘eigen route’, maar toch wel één met een nare bijsmaak…
Een mens zit zo complex in elkaar dat je geen één mens met een ander kunt vergelijken.
Toch presteren wij het om kinderen in te delen op slechts hun leeftijd en intelligentieniveau.
Dit doet zo af aan wie een mens allemaal nog meer is.
Hoe kun je bovendien iemands intelligentie werkelijk weten als je lesgeeft en meet op één en dezelfde manier?
Laat de uitslag van een Cito-toets echt zien hoe jouw kind in elkaar zit en waar jouw kind thuishoort?
Bovendien, als een kind zich niet zou kunnen concentreren… over wie of wat zegt dit dan eigenlijk iets?
Heeft het kind een concentratieprobleem of past de wijze van leren en de soort lesstof niet bij de ware interesses van het kind?
Hoe mooi zou het zijn als we kinderen de ruimte zouden geven om van binnenuit te mogen ontwikkelen op hun eigen wijze en op hun eigen tempo?
Hoe mooi zou het zijn als kinderen groot zouden mogen groeien zonder voorbedachte (en valse vrije keuze) programma’s?
De ontwikkeling van ieder kind is uniek.
Leef in vertrouwen jouw eigen route.
Lieve groet,
Marloes Bakvis
Coachprofessional en ervaringsdeskundige

Recht vooruit
Of via kronkelwegen
Over vlakke stukken
Of door bergen en dalen
JOUW route is uniek
Het is JOUW reis
Het is JOUW avontuur
Stralende Kleuren Kindercoaching
… Voor gevoelige, wijze kinderen die vastlopen in het leven en van wie de ogen niet meer stralen ...
In een coachtraject op maat help ik kinderen spelenderwijs en tevens bied ik ondersteuning aan ouders. Met elkaar gaan we op weg naar meer verbinding, rust en geluk.
Met hart en ziel help ik jullie, zodat ook jullie kind weer gaat stralen. Je bent van harte welkom om een gratis en geheel vrijblijvend intake gesprek aan te vragen.
… Ontvang je mijn blogberichten voortaan graag ‘automagisch’ in je mailbox? Dan kun je je daar hier voor inschrijven. Je krijgt dan meteen ook de link naar mijn ‘7 tips voor ouders’ toegestuurd.